FAQ
Vad är ADAS?
ADAS (Advanced Driver Assistance System) använder bildbehandlingskameror, radar, ljusdetektering och avstånd och andra sensorer för att övervaka fordonets omgivning och upptäcka potentiellt farliga situationer. Syfte: att öka säkerheten genom avancerad situationsmedvetenhet och minska kollisionsmöjligheter.
Sensorer som används i ADAS inkluderar kameror, radar, lasrar och ultraljud. De kan upptäcka ljus, värme, tryck och andra variabler som används för att övervaka fordonets tillstånd. Vanligtvis placeras de i främre och bakre stötfångare, sidospeglar, fordonshytt och vindskyddsglasögon.
Vilka är tillämpningarna?
ADAS innehåller vanligtvis Traffic Message Channel (TMC), Intelligent Speed Adaptation (ISA), fordonskommunikationssystem och andra förarassistentsystem. De specifika systemen är följande:
Fordonshytt:
1) Varningssystem för körfält
2) Lane Keeping Assist
3) Trafikskylt / signaligenkänning
4) Nattvisionssystem
5) Driver Status Monitor
6) Varning för elfordon
7) Hill Descent Control
Främre:
1) Parkeringsassistent
2) Adaptivt front- / belysningssystem
3) Adaptiv farthållare
4) Detektering av fotgängare
5) Nödbroms
Bak:
1) Omvänd bild
2) Parkeringsassistent
3) Bakre kollisionsvarning
Sida:
1) Surroundvy
2) Blindpunktavkänning
När ska jag använda ADAS?
Under normala omständigheter, efter reparation i en olycka, måste kalibrering av relevanta hjälpsystem utföras. När du demonterar eller installerar om övervakningskomponenter som kameror, radar och sensorer, byter ut fordonets styrenhet eller fordonets höjd har ändrats måste hjälpsystem och andra kalibreras.
Till exempel: ACC-kalibrering måste utföras i följande fall.
1. Reparera eller byt ut radarsensorstyrenheten Adaptive Cruise Control (ACC)
2. ACC radarsensoravvikelse utanför det normala området
3. Justera läget för ACC-radarsensorn på fordonets kaross
4. Reparera eller byt ut stötfångaren eller kylargrillen
5. Justera chassit
Hur använder jag MaxiSys ADAS?
Utför följande steg innan du installerar kalibreringsverktygssatsen.
① Parkera fordonet på en plan och plan yta med framhjulen riktade rakt och se till att det inte finns några föremål
framför fordonet.
② Fordonets kylvätska och motorolja bör vara på rekommenderade nivåer och bensintanken full. Fordonet borde
inte bär någon last (passagerare eller last).
③ Anslut VCI till fordonet och anslut diagnosverktyget till fordonet (om det är anslutet via kabel, tack
leda kabeln genom fönstret).
④ Stäng fordonsdörrarna.
Justera däcktrycket till det rekommenderade värdet.
⑥ Förberedelserna varierar beroende på fordon och system. Följ instruktionerna på MaxiSys ADAS
för att säkerställa korrekt kalibrering.
Vad är ADAS -frontkamera?
Frontkameran fångar upp det som finns framför fordonet. Den används i ett antal ADAS-system, inklusive Lane Departure Warning (LDW), Lane Keeping Assist (LKA) och Traffic Sign / Signal Recognition (TSR) -system, ofta i kombination med andra sensorer, kameror eller avkänningssystem för att tillhandahålla indata .
Vad är ADAS 360 ° kamera?
360 ° eller Surround View Camera System använder flera kameravyer för att skapa en 360 ° uppifrån och ner (fågelperspektiv) som omger fordonet. Detta system används i både passiva (visade instruktioner) och aktiva (autonoma) parkeringsassistanssystem.
Vad är ADAS Radar Sensor?
ADAS radarsensorer upptäcker fasta och rörliga föremål på olika avstånd runt fordonets omkrets. Olika radartyper och frekvenser används i olika ADAS-system. Ultra short-range radar (USRR) och short-range radar (SRR) ger data för blind-spot-detektering (BSD) och lane-change assist (LCA), medan system inklusive adaptiv farthållare (ACC) använder radar med längre räckvidd.
Hur kan jag skaffa ADAS-programvaran?
För att få den värdefulla ADAS-kalibreringsprogrammet kan du köpa MaxiSys ADAS-surfplatta eller köpa ADAS-kalibreringsprogramvaruuppgraderingen för din befintliga MaxiSys-surfplatta.
Vilka är ADAS tekniska verktyg och var finns de i mitt fordon?
Kameror, sensorer, ultraljud, radar och LIDAR är några av de system som används för att fånga information om körmiljön, inklusive kör- eller statiska fordonsposition, fotgängarplats, vägskylt, körfält och korsning, väg (kurvor) och körförhållanden (dålig sikt eller kvällskörning), använd den informationen för att instruera fordonet att vidta sina förutbestämda åtgärder. Kameror, sensorer och avkänningssystem är vanligtvis placerade framför och bakre stötfångare, vindruta, frontgaller och sidospeglar och backspeglar.
Vad händer om min bil inte är i vågrätt läge?
ADAS-kalibreringsprocedurer bör utföras på ett jämnt golv. Om en justeringslyft används för utjämning kan kalibreringsprogrammet Autel tillhandahålla justeringsinformation och kalibreringsramen kan enkelt höjas eller sänkas för att vara i nivå med fordonet.
ADAS Introduktions videos
1# MaxiSys ADAS MA600
Unpacking and Assembly
2# Mounting Plate
Package Assembly Instructions
3# Autel ADAS
Live calibrations walk through training and demonstration
4# Autel Introduction to ADAS Calibrations
What to know first / Getting your shop ready - PART 1
5# Addressing ADAS Calibration
Modern Service and Body Shops
6# Honda Lane Departure
Camera Calibration Instruction
ADAS är en kalibreringsutrustning för att grundinställa och kalibrera moderna fordons olika sensorsystem.
Användningsområden är bla. för Plåtverkstäder, Däckverkstäder och Glasverkstäder.
Utrustningen köps tillsammans med Maxisys: Elite, MS906TS, MS906BT, Standard. Eller om ni redan har en Maxisys enhet kan appen aktiveras i er befintliga enhet. Framtiden är här.
- PASSIVA SYSTEMSTÖD
ACC Adaptiv Farthållare
LDW Filassistans Varning
NVS Nightvision System
BSD Dödavinkel Varning
AVM 360 Omgivningsvy
RCW Bakåtkollision Varning
HUD Head-Up Display - AKTIVA SYSTEMSTÖD
Automatbroms
Filassistans Stöd
Adaptiv Frontbelysning
Dödavinkel Ingripande
Fotgängare Skyddsystem
Automatisk Parkeringshjälp
Förare Trötthetsövervakning
Plattans Specifikationer | Specs |
Operativsystem | AndroidTM 4.4.2, KitKat |
Processor | Samsung Exynos sexkärniga processor (1,3 GHz fyrkärnig ARM Cortex-A7 + 1,7 GHz Dual-core ARM Cortex-A15) |
Minne | 2 GB RAM och 64 GB inbyggt minne |
Display | 9,7-tums kapacitiv LED-pekskärm med 1024×768 upplösning |
Anslutning | Wi-Fi (802.11 a / b / g / n / ac) USB: 2.0 BT v.2.1 + EDR SD-kort (stöd upp till 32 GB) HDMI |
Bakkamera | 8,0 megapixel, AF med ficklampa |
Sensorer | Gravity Accelerometer, Omgivande ljussensor (ALS) Tablet-ljud, Input / output, Mikrofon, Dubbla högtalare, 3-band 3,5 mm stereo / standard headsetjack |
Batteri | 11000 mAh 3,7 V litiumpolymerbatteri Laddas via 12 V AC / DC strömförsörjning med temperaturen mellan 0 ° C och 45 ° C |
Ingångsspänning för platta | 12 V (9-24 V) |
Effekt | förbrukning 6,5 W |
Driftstemperatur | 0 till 50 ° C (32 till 122 ° F) |
Förvaringstemperatur | -20 till 60 ° C (-4 till 140 ° F) |
Mått (BxHxD) | 300 mm (11,81 ”) x 220 mm (8,66”) x 50 mm (1,97 ”) |
Vikt | NW: 1,42 kg (3,13 lb), GW: 8,655 kg (19,08 lb.) |
Protokoll | ISO 9142-2, ISO 14230-2, ISO 15765-4, K / L-Line, blinkande kod, SAE-J1850 VPW, SAE-J1850 PWM, CAN ISO 11898, Highspeed, Middlespeed, Lowspeed och Singlewire CAN, GM UART, UART, Echo Byte Protocol, Honda Diag-H Protocol, TP 2.0, TP 1.6, SAE J1939, SAE J1708, Feltolerant CAN |
Kalibreringsram och Mönsterkortspecifikationer | Specs |
Kalibreringsram Mått (BxDxH) | (BxDxH), 2510mm (98,82 “) x 714mm (28,11″) x 1480-2105 mm (58,27-82,87”) |
Kalibreringsramvikt | NW: 74,5 kg (164,24 lb.) GW: 152 kg (335,1 lb.) |
Mönsterkortstorlek (LxB) | 1360 mm (53,54 “) x 960 mm (37,80”) |
Tvärstångslängd | 2510mm (98,82 ”) |
Mätområde för tvärstångens höjd | Höjd min = 350 mm (13,78 ”) Höjd max = 950 mm (37,40”) |
Mätområde för mönsterkortets höjd | Höjd min = 1000 mm (39,37 ”) Höjd max = 1600 mm (62,99”) |
Nominell effekt | 24 V, 3A |
Laserkapacitet | 3V, 25mA |
Laserbatterityp | AA 2×1,5V |
Kalibreringsram fungerar | Temp. 0 ℃ till 50 ℃ |
Kalibreringsramlagring | Temp. -20 ℃ till 60 ° C |
Laserklass | Klass 2 |
Certifiering | CE, FCC, RoHS |
Stantard:
Artikel | Art. nr: | System |
---|---|---|
Huvudram-Kalibreringsställning + Tvärbalk | CSC0600/03 & CSC0600/05 | |
H Balk för montering av tavlor | CSC0600/02 | Hållare för div. mönstertavlor |
Hjulklampar med Laserhuvud | CSC0500/01 & CSC0500/02 | Injustering av fordonet mot huvudramen |
VW LDW | CSC0601/01 | Filassistans Varning & Frontkamera (LDW-Lane Departure Warning) |
Mercedes-Benz LDW | CSC0601/02 | Filassistans Varning & Frontkamera (LDW-Lane Departure Warning) |
Honda/Acura LDW II | CSC0601/08-L & CSC0601/08-R | Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) |
Toyota/Lexus LDW I | CSC0601/11 | Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) |
Toyota/Lexus LDW II | CSC0601/15 | Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) |
Nissan LDW I | CSC0601/03-L & CSC0601/03-R | Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) |
Nissan/Infiniti/Renault LDW II | CSC0601/06-L & CSC0601/06-R | Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) |
Hyundai/KIA LDW I | CSC0601/07 | Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) |
Hyundai/KIA LDW II | CSC0601/09 | Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) |
VW, Porsche, BMW, Nissan, Infiniti, Hyundai och KIA ACC Reflector,V1 | CSC0602/01 | Radarkalibrering, Adaptiv Farthållare (ACC- Adaptive Cruise Control) |
Allt I stantard plus:
ARTIKEL | ART. NR: | SYSTEM |
Nissan LDW III | CSC0601/04 | Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) 3 |
Mazda LDW II | CSC0601/12 | Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) 1 |
Mazda LDW II | CSC0601/13 | Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) 2 |
Mercedes LDW II | CSC0601/19 | Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) 2 |
Mitsubishi LDW | CSC0601/122 | Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) |
Subaru LDW I | CSC0601/14 | Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) 1 |
Alfa-Romeo LDW | AUTEL-CSC0501_10 | Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) 1 |